O επόμενος «παγκόσμιος πόλεμος» θα γίνει για τα δεδομένα

Μετά τον GDPR της ΕΕ, η επόμενη μεγάλη μάχη θα γίνει για τον ePrivacy • Βραζιλία, Ιαπωνία και Νότια Κορέα στα… χνάρια της Ευρώπης

ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ

Την ώρα που η Αμερική «κωφεύει», χωρίς να δείχνει την παραμικρή διάθεση να χαλιναγωγήσει τις τεχνολογικές εταιρείες (της) στο θέμα των προσωπικών δεδομένων, με αποτέλεσμα η Ευρώπη να έχει πάρει την πρωτοκαθεδρία στο θέμα, ένα νέο πεδίο μάχης διαφαίνεται στον ορίζοντα, όχι μόνο στην ΕΕ, αλλά και πέρα απ’ αυτήν.

Προτού καλά-καλά ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων-ΓΚΠΔ (General Data Protection Regulation-GDPR), που αποτελεί ήδη μεγάλο πονοκέφαλο για εταιρείες, αλλά και μεγάλο όπλο για τους χρήστες, έρχεται ο νέος Κανονισμός ePrivacy, για να δώσει τη… χαριστική βολή.

Ο προτεινόμενος νέος Κανονισμός ePrivacy για την ιδιωτική ζωή και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, ουσιαστικά έρχεται να συμπληρώσει και να εξειδικεύσει τον ΓΚΠΔ (GDPR).

Οι εταιρείες τεχνολογίας ετοιμάζονται για τη διαφαινόμενη σύγκρουση, η οποία δεν αποκλείεται να είναι ακόμη σκληρότερη από αυτή για τον ΓΚΠΔ (GDPR), επειδή ο Κανονισμός ePrivacy φιλοδοξεί να είναι ακόμη αυστηρότερος.

Ηδη, με την προώθηση του ΓΚΠΔ, η Ευρώπη έχει καθιερωθεί στη συνείδηση όλου του κόσμου -κυβερνήσεων, εταιρειών και πολιτών- ως ο βασικός «χωροφύλακας», ρυθμιστής, επόπτης και προστάτης των online δεδομένων των πολιτών.

Τέτοιους ρόλους παγκόσμιας εμβέλειας συνήθως «καπαρώνουν» οι ΗΠΑ, αλλά στο συγκεκριμένο θέμα η Ευρώπη έχει πάρει την πρωτοκαθεδρία, όπως αναγνωρίζουν οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και η «Ουάσιγκτον Ποστ», καθώς η Αμερική δεν δείχνει πρόθυμη να περιορίσει τις τεχνολογικές εταιρείες-κολοσσούς, οι περισσότερες εκ των οποίων, άλλωστε, εδρεύουν στο έδαφός της.

Ομως, χάρη στο γεγονός ότι στην εποχή του Ιντερνετ δεν υπάρχουν ψηφιακά σύνορα, οι ευρωπαϊκοί Κανονισμοί αποκτούν πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια από τη γεωγραφική επικράτεια της Ευρώπης, αποτελώντας ένα ντε φάκτο παγκόσμιο στάνταρντ. Ηδη Βραζιλία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και άλλες χώρες δηλώνουν πρόθυμες να μιμηθούν την Ευρώπη στην προστασία των online δεδομένων, κάτι που καθόλου δεν ενθουσιάζει την αμερικανική κυβέρνηση και τις αμερικανικές εταιρείες.

Από την άλλη, οι απλοί Αμερικανοί, οι οποίοι έχουν δει τα online δεδομένα τους να έχουν πέσει κατ’ επανάληψη θύμα χάκερ ή αφανούς εμπορικής συναλλαγής πίσω από την πλάτη τους και χωρίς τη συναίνεσή τους (πρόσφατες περιπτώσεις Cambridge Analytica, Equifax κ.α.), ξαφνικά ανακάλυψαν ότι ένας ξένος νόμος τους προστατεύει καλύτερα από τους δικούς τους νόμους. Ενώ οι Αμερικανοί ακτιβιστές, όπως δήλωσε ο Τζεφ Τσέστερ, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου για την Ψηφιακή Δημοκρατία, συνειδητοποιούν ότι «ο δρόμος και η μάχη για την προστασία της ιδιωτικότητας στις ΗΠΑ περνάει πλέον μέσα από την Ευρώπη.

Με το ePrivacy, εφόσον όντως γίνει πράξη, η Ευρωπαϊκή Ενωση θα κατοχυρώσει τον ρόλο της ως φόβητρου των εταιρειών που νοιάζονται μόνο για τα κέρδη τους, αδιαφορώντας για το πώς χειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα των καταναλωτών-πολιτών.

Μετά τα βαριά πρόστιμα σε αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας και μετά την επιβολή αυστηρότερης φορολογικής νομοθεσίας στις ίδιες εταιρείες, ήλθε η ώρα για τον «πόλεμο των δεδομένων», με πρώτη μάχη το ΓΚΠΔ και δεύτερη το ePrivacy.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ο καθρέφτης του ελληνικού ποδοσφαίρου είναι ο ΠΑΟΚ, η ΑΕΚ και ο ΠΑΟ, όχι ο Ολυμπιακός

Ο Γιώργος Χαλάς επιχειρεί μέσω μιας... φυσιοκοινωνιολογικής προσέγγισης να εξηγήσει για ποιον λόγο ο Ολυμπιακός δεν συγκαταλέγεται στους πραγματικούς «αντιπροσώπους» του ελληνικού ποδοσφαίρου στις μέρες μας
- Advertisement -